ניסויים מדעיים


  • המאגר P

    אני אעלה לכאן כמה ניסויים מעניינים שילדים אוהבים..

    משחת שיניים לפילים (פיל קצף)
    חומרים:
    -כפפות
    -סבון כלים
    -שמרים
    -מי חמצן 6%
    -בקבוק ריק
    -משפך (לנוחות)
    -צבע מאכל (בשביל היופי)

    מלאו בכלי כ-120 מ"ל מים פושרים הוסיפו 4 כפיות שמרים וערבבו היטב!

    מזגו לתוך בקבוק ריק כ- 50 מ"ל סבון כלים (כדאי להוסיף גם צבע מאכל)
    הוסיפו כ-125 מ"ל מי חמצן 6% וערבבו את הנוזלים בעדינות (כדי שהסבון לא יקציף)
    שפכו פנימה את בלילת השמרים
    ו.....
    יתחיל להתפרץ החוצה מלאאא קצף!
    (רציתי להעלות תמונה אבל לא מצאתי תמונה שלא רואים בה את התלמידים שלי)

    להורים שאוהבים להעשיר בידע/ לילדים חקרנים
    בקצרה הסבר מדעי:
    אנזימים הם קבוצה של חלבונים שמגבירים את הקצב של תגובות כימיות,
    שמרים מייצרים את האנזים קטאלז.
    מי חמצן הוא חומר שמתפרק בקלות,
    לכן כשמוסיפים שמרים למי החמצן מתרחשת תגובה מהירה של פירוק מי החמצן.
    הפירוק גורם שייפלט גז שמנפח את הבועות של הסבון כלים.


  • המאגר P

    הר געש מתפרץ
    חומרים:
    -תבנית אפייה עגולה קטנה (קוטר 6-7 ס"מ)
    -חול
    -סוכר
    -סודה לשתיה
    -כהל 96%
    -גפרורים

    1. מלאו 3/4 תבנית בחול
    2. צרו שקע במרכז, טפטפו כ 2 מ"ל כהל בתוכו.
      3.בכוס נפרדת ערבבו כפית סודה לשתיה+כפית סוכר.
    3. שפכו את תערובת הוכר והסודה לשתיה לתוך הגומה.
    4. בזהירות הדליקו את תערובת הסוכר והסודה.

    ו.. ההר געש יתחיל להתפרץ!

    איך זה קורה?

    השריפה של הכהל (אתאנול) משחררת אנרגיה וגורמת לפירוק של הסוכר והסודה לשתיה.
    הגזים שנוצרים (אדי מים ופחמן דו חמצני) מתפיחים את הפחם שנוצר מהפירוק של הסוכר והסודה לשתיה.


  • המאגר P

    שיגור טיל הידריאולי

    קצת מסובך להסביר בכתב איך עושים את זה, קווה שזה יהיה מספיק מובן.

    שלב ראשון הכנת הטיל

    לוקחים בקבוק 1.5 ליטר בתחתית שלו מדביקים משקולת קטנה
    (אפשר לקחת כוס קטנה ולמלא אותה בחול)
    להוסיף כנפיים בראש הבקבוק בארבע כיוונים (משהו קשיח, אפשר פוליגל)
    להוסיף בצד אחד של הבקבוק 3-4 לולאות.

    שלב שני הכנת מתקן השיגור

    הכינו מתקן שיגור שמחובר אליו מוט בזוית של 45%

    318cc9c1-6f2f-4ae9-83cc-89ae531b6490-image.png

    שלב שלישי- הכנת שסתום לבקבוק

    בשביל לשגר את הטיל צריך משאבה שמחוברת לצינור,
    בסוף הצינור צריך לחבר משהו שיאטום את הבקבוק,
    אבל כשיהיה עליו לחץ הוא ישתחרר,
    אולי איזה פקק גומי/שוהם,
    צריך לחורר אותו שהצינור יוכל לעבור דרכו.

    שלב רבעי ואחרון- שיגור הטיל

    נמלא שליש מהבקבוק במים,
    נסגור את הבקבוק עם השסתום שמחובר למשאבה.
    נשחיל את הלולאות במוט של קן השיגור,
    עם המשאבה נמלא את הבקבוק באויר עד שהטיל יעוף.

    פה נראה לי שההסבר המדעי מובן מאוד, אבל בכל זאת לילדים זה לא בטוח מובן..

    האויר הדחוס והבקבוק מפעילים כח על המים ועל דפנות הבקבוק זה גורם למים לצאת בלחץ גדול מפיית הבקבוק, המים בתגובה מפעילים אותו כח על הבקבוק אך בכיוון ההפוך- כלפי מעלה. (חוק פעולה ותגובה)


  • המאגר P

    בקבוק מחורר- המים לא נשפכים

    • מלאו מים כ-2/3 מהבקבוק וסגרו את הבקבוק.
    • חוררו בתחתית הבקבוק חורים ע"י מחט/נעץ.

    המים לא ינזלו מהחורים עד שנפתח את הפקק של הבקבוק,
    כשנסגור אותו בחזרה שוב המים לא ינזלו.

    איך זה קורה?

    בין החלקיקים של המים יש קשרים מיוחדים שנראים קשרי מימן, הם גורמים לחלקיקי המים לנסות ולהחבר כמה שיותר לחלקיקי מים אחרים זה גורם שיש במים כמין קרום שעוטף את פני השטח של המים, זה נקרא "מתח פנים".
    המחט יוצרת חורים קטנים, ומתח הפנים של המים עוצר את המים מלנזול.
    האויר "מנסה להיכנס" לבקבוק דרך החורים הקטנים, הדחיפה של האויר מבחוץ עוזקת למים להישאר בפנים.
    כשפותחים את הבקבוק נכנסת כמות גדולה של אויר לתוך הבקבוק, וזה דוחף את המים החוצה, כשסוגרים את הבקבוק האויר מפסיק ללחוץ על המים ולכן המים יפסיקו לנזול.


  • המאגר P

    מתח פנים של מים
    שלושה ניסויים על אותה תופעה

    פלפל בורח

    -מוזגים לצלחת מעט מים ומפזרים פלפל שחור.
    -נועצים את האצבע או קיסם במרכז – לא יקרה כלום.
    -טובלים את האצבע בטיפה סבון ונועצים במרכז.
    -הפלפל “יברח” ויתרחק מהאצבע!

    סירה שטה

    -גוזרים מקרטון או מפל או פוליגם צורה של סירה
    -מוזגים לצלחת מעט מים ומניחים את הסירה בקצה.
    -טובלים את הקיסם בטיפה סבון ונועצים מאחורי הסירה
    -הסירה תתחיל לשוט בצלחת!

    קיסמים מתרחקים

    -מוזגים לצלחת מעט מים
    -שוברים חמישה קיסמים לחצי
    -מניחים את הקיסמים צמודים אחת לשני על גבי המים בצורה של כוכב
    -טובלים את הקיסם השישי בטיפה סבון ונועצים במרכז.
    -הקיסמים יתרחקו אחד מהשני וקצוות הצלחת!

    מקור


  • המאגר P

    מצאתי אתר עם כל הניסויים שתכננתי לכתוב פה ועוד הרבה יפים וטובים שילדים אוהבים.
    יש לכם תעסוקה לילדים עד סוף החופש...
    https://inbalskits.com/experiments/


התחבר כדי לפרסם תגובה
 

6
מחובר

1.3k
משתמשים

2.8k
נושאים

21.3k
פוסטים