יו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..


  • P 5

    טור פוליטי. בחירות. זה בטח מה שעולה לכם בראש.. כתבת נושא על אופוזיציה לוחמת, קואליציה מדממת, ימין שמאל, שמאל ימין, אויייש.. רק לא זה!.. אז זהו שאני ממש לא מתכוון לזה, אלא לשאלת השאלות שרבים מאיתנו שואלים את עצמם כה רבות -
    אחרי שכ"כ התאמצנו שיצא מושלם, התלבשנו יפה, נסענו מרחקים לאתרים מדהימים, השקענו במצלמה יקרה [כמו של הצלמת האלופה ההיא..], ואפי' התייעצנו בפורום לפני כן באיזה מהירות תריס ופתיחת צמצם כדאי, ובכ"א! התמונות יצאו "לא משהו בכלל".. משעממות למדי, מבאסות, ואפי' קצת מפדחות [סיפרנו לכולם, שאין.. אנחנו מזה אלופים!..]. אז למה?? מה עוד ניתן לעשות כדי שגם לנו יצאו תמונות מדהימות? כאלה שאיך שרואים אותם בורח וואאוווו.. ארוך כזה? מה יגרום לאנשים לרצות לחזור לראות שוב פעם את התמונות שלנו, ולהבין שאנחנו לא 'סתם צלמים'?
    ישנן אמנם, לא מעט תשובות וחלקים לגורמים ומשפיעים - כשהצלם המיקצועי יודע לכוון נכון ולהצליח במשימה. ייתכן שהם גם משתנים בין דעות הצופים למיניהם - אבל בפוסט זה אני רוצה לחשוף אותכם - לעיקרון שבעיניי הוא הכי חשוב ומשפיע בצילום אומנותי ונכון. זהו בעצם העיקרון שבתחילת דרכי ממש בעולם הצילום ידעתי, על זה אני לא אוותר!! רק שכמוכם, עוד לא הייתי מספיק חכם לדעת על מה בדיוק ..
    אז בדקתי, וחקרתי, ושאלתי, וגם גיליתי - שישנה איזה אומנות ואליפות מעניינת שאחראית על אפקט הוואוו, שלה קוראים "קומפוזיציה". מהי קומפוזיציה? איך יוצרים אותה? למה היא כ"כ חשובה לאפקט התמונה שתדהים את הצופה? והאם כל אחד יכול?
    לפני שנתחיל ללמוד על קומפוזיציות שונות - והמשמעות שלהם, אענה על השאלה שבוודאי כולכם רוצים לדעת את התשובה האמתית עליה - זו האחרונה: "כן! כל אחד יכול!!" (טוב, קצת במגבלות המצלמה וכישרון הצלם, אבל בעיקרון - במידת מה כל אחד יצליח!!) .. יופי, אז רק תסביר איך ??..
    הנה הכתבה לפניכם.

    1. קווים מובילים - בואו ניקח את הצופה איתנו עד הסוף..
    283ead87-6604-4e0f-92bf-584f45b5c3d7-image.png
    'מי שלא רץ עד לסוף הגשר - שיקום!! אף א' לא קם..' - נו באמת מה חשבתם תמצאו שם בסוף ..? זהב ..?! אז מה בכ"א גרם לנו "בעל כורחנו" להגיע לסוף הגשר לראות מה יש שם? .. התשובה נמצאת בעצם במנגנון חשיבה מאד מתוחכם שברא הי"ת במוחנו, והוא הרצון להבין בכל דבר שמוביל - מה הרעיון שלו, ולאן הוא מוביל. החכמה בתמונה, היא לתת לצופה תחושה, יש כאן רעיון! אז איך עושים את זה גם כשבאמת אין?
    באופן מניפולטיבי, מובילים את העין של הצופה על פני התמונה! וכשהיא מובלת, כנראה שיש לאן, ושם יימצא הרעיון. זה יכול להיות שביל או כביש מתפתלים, או גם ארכיטקטורה ומתכונת צורות שרצות במוטיב מעניין בתמונה, כך או כך, הרווחנו - הצופה לא מביט לשנייה בתמונה ומשתעמם, משהו מעניין בתמונה שלנו מעסיק את מוחו, והמשהו הזה יעזור לנו לעשות את התמונה, למשהו שווה ...

    2. בואו נכנס למסגרת
    תמיד אומרים לנו - שצריך לחשוב מחוץ לקופסה, ושלא כדאי להיות מצומצמים בריבוע.. והאמת שבמקרים רבים זה גם נכון! אבל כשמדובר ביצירה שהאומן שלה רוצה להבליט, להדגיש, ולייחצן אותה, אין כמו למסגר אותה. תארו לכם שאתם נכנסים לאיזו תערוכה בינלאומית של ציירים בעלי שם עולמי מאז ומעולם, ויצירותיהם היקרות - אלה שעולות כמה עשרות אלפי דולרים - תלויות כך סתם על הקיר, ללא משהו שיעמיד אותם על במה כלשהי, או איזו מסגרת זהב עתיקה ואמנותית.. הרי לפחות חצי מהאפקט של יראת הכבוד אליהם יאבד בעינינו, לא סתם תמונות אומנות מאז ומעולם מוסגרו, בצורה כזאת או אחרת.
    אז מה? למסגר סתם, במסגרת של עשרים שקל מהפוטו? או להדפיס עם המסגרת הלבנה הבנאלית??.. לחלוטין לא! בא נחפש דווקא בתוך התמונה עצמה את אפקט המסגרת, ונשתמש בו בצורה אמנותית כדי להבליט ולהדגיש את הנושא והעניין שלנו, ותראו שהתמונה תהיה שווה כבר הרבה הרבה יותר..
    62dab44c-41aa-461b-8c6b-a2c1398e9f04-image.png
    אפשר גם לרתום את יפי הטבע והבריאה שברא הי"ת בעולמנו, משהו כזה - da4a6de4-a3fa-43ff-8ba0-be2cf8312cf8-image.png

    3. חוק השלישים
    חוק השלישים, הוא למעשה החוק המפורסם ביותר שיש בתחום הקומפוזיציה, עוד לא נפגשתי במורה שלא הסביר כבר בשיעור הקופוזיציה הראשון שלו - על חוק השלישים, ואתם יודעים מדוע עוד?.. מכיון שרובנו מקיימים אותו אפי' בלי לשים לב..! למעשה חוק זה לא נוצר כלל עבור הצילום. זהו כלל שהיה בשימוש של ציירים שנים ארוכות לפני שהמציאו את ה'קמרה אובסקורה' [חדר הצילום החשוך, למי שלא ידע..]. הציירים הבחינו כי האפקט שנוצר כאשר ממקמים את מרכז העניין בתמונה באחד מצדדיה דווקא, מייצר תמונה בעלת אפקט חזק יותר מאשר מיקום במרכז התמונה. כלומר, שהנושא שאותו אנו מצלמים יימצא פחות או יותר באחת או יותר מהפינות של הריבוע המרכזי (כלומר בשלישי הדרך מלמעלה למטה, ימינה לשמאלה וכו’), תבדקו את זה! באופן מעשי - פשוט לוקחים את הפריים ומחלקים אותו לתשעה ריבועים (כמו בתמונה), במצלמות בנות ימינו קיימת עוד האפשרות שיוצג מסך גריד בעינית וגם במסך (למי שמשתמש) כך שזה עוזר מאוד בבחירת הקומפוזיציה.
    אם תביטו בצילום שלפניכם, תבחינו כי האובייקט המרכזי בתמונה נמצא דווקא בצד ימין [ולא במרכז], ואילו שאר חלקי התמונה בצידה האחר [בהצטלבות המקבילה של פסי השלישים] -
    0f25d0f8-1105-4b67-9f53-a092fe33f761-image.png
    חוק השלישים בתנועה
    שדרוג של החוק המעניין הזה, יתרחש כאשר נצלם אובייקט בתנועה, אז חשוב מאד למקם אותו דווקא בצורה כזאת שהתנועה היא לתוך הפריים של התמונה, ולא שכאילו החפץ כבר "בורח" לנו מהמסגרת.
    בתמונה הזאת האנייה כבר כמעט מסיימת את השייט שלה במרחבי התמונה, ועוד מעט עוזבת החוצה.. תמונה כזאת משאירה הרגשת "פספוס" והחמצה של הרגע, אם היינו מגיעים קצת קודם כשהאנייה הייתה מאחורה יכולנו להוציא תמונה יפה..
    e97445a8-d5f6-4f43-a087-bda44c9f9e48-image.png
    מה שצריך להיות הוא שהאנייה תפליג במרחבי התמונה, איך זה עכשיו ?! ...
    6d074ffc-cb31-4b0b-b636-cdf0aaf1f0bb-image.png
    שוב נשים לב, כי האנייה אינה ממוקמת במרכז, אם היא הייתה שם - הקומפוזיציה הייתה פחות מוצלחת, והייתה משדרת תחושת קיבעון כאילו האנייה עומדת ומחכה ש"נגמור לצלם אותה".. אך כאשר היא בצד, ההרגשה של המביט בתמונה היא, שהצלחנו "לתפוס" אותה תוך כדי תנועה. הרבה יותר מעניין..

    4. יחסי גומלין - קצת יחס אחד אל השני בבקשה..
    טוב, אפי' ש''חוק'' באשר הוא חוק, גורם לנו לריאקציה ולסלידה ['הי, מה פתאום, אנחנו שומרי חוק..!'], אבל תודו שחוק זה הוא כבר ממש הגיוני ומתחשב. בתמונה אנחנו הרי רוצים לספר סיפור, את מה שראינו, מה שחווינו, ולשמר את הרגשות לעתיד כשכבר לא נהיה כאן, או למישהו אחר שאנחנו רוצים לשתף בחוויה.. אז לשם כך, פשוט צריך להנציח את הסיפור עצמו, והסיפור עצמו מתאפיין בהתייחסות של חלקי הסיפור זה לזה. בתמונה שלפנינו זה קורה בין בעלי חיים, היחס של הזברה לגורה ברור ויפה..
    f3a56703-6b8f-44fd-bf81-cdb7a1e8b6a7-image.png
    בואו נעתיק את זה ליחס בינינו לבין הילדים שלנו (אולי לא רק בתמונות.. ??!!..), או ביניהם לבין עצמם - אחות רצה לקראת אחיה הקטן עם ידיים פרוסות לקראתו, שני אחים שמשחקים א' עם השני, וכו'.. אתם כבר תמצאו את הסיטואציות. [טיפ: שימו לב שהזברות לא "עמדו" להצטלם, אלא כאילו נלקחו מתוך סיפור חייהם].
    חשוב!! לא לשכוח שהיופי האמתי הוא היופי הטבעי שברא ה', כל יצירה מלאכותית אחרת, לא תשתווה לה בכהוא זה, ואפי' תהיה בעל צליל צורמני של זיוף, היזהרו מחיקויים!

    אבל יחס לא חייב להיות כאמור דווקא בין בעלי חיים או בני אדם, הוא יכול להיות יחס שבין שני גורמים בתמונה. בתמונה שלפנינו יש את היחס שבין הפרפר לפרח, ענין נהדר שאפשר לא להפסיק לצפות בו, ולדמיין את הצוף שהפרפר הזה טועם .. וואוו..
    397f9971-7163-43b1-8638-bbf5f0939dcf-image.png

    5. סדר וניקיון - נשאיר בפריים רק מה שמעניין וקשור באמת..
    תמונה טובה, היא תמונה שמה שאנו רוצים להראות בה - זה מה שיש בה! כל דבר אחר ומיותר במרחבי הפריים שלה, עלול לבלבל את הצופה, אפי' לעייף משהו.. זה גורם להסיט את מיקוד ראייתו מהעיקר, ולגרום לו לרצות פשוט לעבור לתמונה הבאה.. אז לשם כך - פשוט צלמו רק מה שנצרך! ואם יש מישהו ש'נדחף' לתמונה, אולי תבקשו ממנו לצאת.. או לחילופין שחקו עם הזום, צלמו מכיוונים שונים ומשונים, ואם גם זה לא ייתכן - תמיד ניתן לטשטש את המיותר. בתמונה לפניכם (גם בתמונה של הזברות והפרפר) - מה שהיה מעניין באמת, זה הפרח, הנושא המרכזי, השאר טושטש ויצא מהפוקוס של הצופה. נשארה לנו בהחלט תמונה נקיה ויפה..
    b3641b0f-1643-4970-a502-230d7f019415-image.png

    6. קו אופק נכון
    ברבות מן התמונות ישנו איזה קו שחוצה את התמונה, קו שנותן איזושהי חלוקה בין חלקה העליון של התמונה לחלקה התחתון. זה יכול להיות קו הרקיע, או קו חוף, קו תחילת מבנים מהאדמה וכל מה שאתם מכירים.. כלל האצבע אומר, כי לעולם אל תמקמו אותו באמצע התמונה ממש, אלא או בשליש העליון - ואז עיקר התמונה והמיקוד צפייה בה הוא החלק התחתון של התמונה, או שתמקמו אותו בשליש התחתון - ואז עיקר הצפייה והנושא, הוא החלק העליון. אם תמקמו אותו באמצע תגרמו לצופה להתבלבל ולהתחיל לנסות להבין למה התכוונתם, לחלק העליון או התחתון?! ויש סיכוי רציני שהוא יחליט ששניהם משעממים..
    במקרה של התמונה שלפניכם, ישנו למעשה קו אופק אשר חוצה את התמונה באמצעה, זהו קו הגדר. אך אין זה נורא כלל, מכיון שישנם עוד שני קווים נוספים, קו הרקיע, וקו המים. במקרה כזה ברור שמרכז התמונה הוא היפה, והוא הנושא המרכזי, ואין כאן ניסיון ברירה עם המיקוד של הצפייה היכן להתבונן..
    b0761300-8922-4df1-b227-c9c144773abc-image.png

    7. תמונה שלימה - תשמרו שהסיטואציה לא תגלוש לכם אל מחוץ לתמונה..
    מכירים את הבדיחה הישנה: "רגע איפה אתה בתמונה?.. אתה רואה את העץ, אז מאחורי העץ.." (כאן היה צריך לצחוק), ובכן צחוק או לא, אבל לפעמים אנחנו נוטים לצלם תמונה שמדגישה שזו בעצם רק חלק מהסיטואציה האמיתית שהייתה, מה שנותן תחושת חוסר לתמונה, ועדיף אולי כבר לא לצלם.
    בואו ניקח דוגמא:
    b32b5ccd-856f-4490-9a39-381ac03088c5-image.png
    התמונה כשלעצמה אולי יפה - אלפים, שמים כחולים, פרות שוויצריות על הדשא עם פרחים.. חלום! אבל מה שנותר לא ברור בתמונה הוא, לאן הפרה מסתכלת ??!... זה לא באמת כ"כ מעניין אותנו מה יש לפרה הזאת בראש, אבל לנו נשאר בסוף חסר משהו קטן בראש, והמשהו הקטן הזה - תודו, קצת מציק.. [מה?? אנחנו פרות..??!!]
    לא, אנחנו לא פרות, ולכן נצלם את התמונה הזאת כך:
    98a6fce4-6e0a-47d0-af5a-beea730d2c5c-image.png
    עכשיו קיבלנו תמונה שלימה מבחינת הסיטואציה, ברורה ויפה - זה עוד משהו חשוב שעושה לנו את זה..

    האמת היא שבטח יהיו כאלה מכנגד, שיגידו: לא! אנחנו אוהבים דווקא את הקומפוזיציה הפתוחה - זו שהפרה בוהה מחוץ למסגרת, זה משאיר מקום לדמיין הלאה מה עוד יש שם, וכאלה. ואילו קומפוזיציה סגורה, קצת משעממת. אז רבותיי, אני לא נכנס לוויכוח - ומשאיר לכם להחליט בעצמכם..

    8. דפוסים ומרקמים
    טוב, אני מסכים שעל החוק הזה יש מה להתווכח, אבל צריך להודות שבכ"א יש בו משהו.
    ישנן תמונות שאין בהם משהו מיוחד - חוץ משילובי גוונים וצבעים, מרקמים, או דפוסים מעניינים שחוזרים על עצמם באופן מעורר התפעלות [כן, 'מה רבו מעשיך ה'!] - ואנו יכולים לקחת אותם איתנו לאמתחת זיכרון המצלמה, ולהשאיר אצלנו עוד תמונה מוצלחת ומעניינת. לא בהכרח שהם תמונות שלא ראיתם אי פעם כמוהם, אבל גם זה לא אומר - שהן לא שוות הגדלה..
    c64978fd-f92c-4f79-8353-4d2c944499b1-image.png
    הנה עוד אחת מעניינת -
    f562b728-7272-4963-96ff-4beaec600ca1-image.png

    9. זוויות ראייה מיוחדות - פזילה אמנותית..
    האמת, שמבין כל חוקי הקומפוזיציה הקיימים, זהו החוק האהוב עלי ביותר [מוזר לאהוב חוק, לא?!..]. הסיבה לכך היא זו - בימינו שעולם הצילום הדיגיטלי פורח כל העת ומתעצם כמו שלא היה מעולם, בכל בית (כמעט) ישנה מצלמה דיגיטלית כזאת או אחרת שמצלמים בה, רובנו ככולנו נסענו/נוסעים/ניסע לטייל או סתם להסתובב עם המשפחה ולצלם, ואם כך: מה מייחד את התמונה שלנו יותר?!..
    מכירים את זה שאתם חוזרים מטיול יפה ויקר [אפי' בחו"ל] - ורוצים להשוויץ קצת עם התמונות שלכם, ומיד - "אה, הייתי שם כבר.." - "כן, נחמד שם.. פסדר.." - "צילמתם?, אה, יופי, יופי, מעניין.." (בניגון עייף כזה), כל הרוח שהייתה לכם התפוגגה החוצה מהחלון, והתמונות מאבדות להן את הערך גם בעיניים שלכם.. אז מה? לא לצלם?? או לא להראות?? אם לא מראים בשביל מה לצלם? בשבילנו?? אנחנו היינו כאן כבר.. אוף!!..
    לא!! בואו נראה להם מזה הפעם - פשוט נצלם מזוויות מיוחדות [שרק אנחנו חשבנו עליהם (עד לפוסט הזה..)], ואז נוכל לשאול אותם: "כאלה תמונות יצאו לכם..?" - "אה, טוב.. סעו שוב פעם!"..
    מגדל האייפל בפריז [סורי, בהתחלה היה יום מעונן גשום כשצילמתי, אבל זה רק ממחיש את חוסר המיוחדות של התמונה] -
    b5606a0c-c824-49f3-b871-84e88dbb754e-image.png
    אח"כ [מזג האויר התבהר] ויצא לי לצלם אותו כך - לא הפוזה הכי יפה בעולם, כיון שחסר ממנו קצת, אבל בהחלט פוזה לא שגרתית ומעניינת יותר.
    b9f5d95c-ff6c-4660-9314-e2fff735322f-image.png

    אבל למען האמת הצרופה - הסיבה שאני כ"כ אוהב את החוק הזה, אינה כדי להשוויץ עם התמונות שלנו, אלא הפן האישי והכ"כ מיוחד שניתן להביא בצילום, בראיה של מציאות [אפי' יומיומית..] שעד לתמונה הזאת היינו אדישים אליה, ואולי אפי' לא ראינו אותה בכלל..
    לפני כמה ימים, יצא לי לראות את בננו הקטן משחק על הרצפה. נורמלי לחלוטין! כמו בכל יום, כמו בכל בית.. אבל משהו משך אותי [ואת המצלמה החוצה מהנרתיק..] הוא היה מאד שקוע בעולם משלו, זה היה פשוט מרתק.. הוא כ"כ חי את הדמויות והמשחק, עם סאונד מתאים שהוא הוסיף ברקע, חוויה עוצרת נשימה..
    אז ירדתי אליו, והשתטחתי על הרצפה לראות אותם יחד אתו, לשמוע את נהמת הכפירים, את האריות שואגים, ואת כולם מחפשים ביחד טרף.. הוא באמת היה שם!! ואני לא יכולתי שלא להנציח זאת..
    794dc02d-9e2f-4ffc-82d3-791e8d846b82-image.png
    בעיניי זו התמונה שמבחינת הקומפוזיציה שלה, בפוסט הזה היא המיוחדת ביותר..
    אז תעשו לעצמכם טובה, בפעם הבאה כשאתם מצלמים את הילדים המתוקים שלכם - אל תצלמו אותם ממשקפי החיים שלכם, אלא ממבט עיניהם הטהור והקטן שלהם - פשוט תחיו אותם, ותנו להם לצלם את עצמם מהידיים שלכם האוחזות במצלמה. אל תצלמו את הילד משחק אצלכם על הרצפה בבית - סעו אתו אי שם לג'ונגל שבדמיונו, לערבות אפריקה העלומים, מחוזות האריות וחיות הטרף, ופשוט צלמו!!

    10. צבע שובר שוויון
    לעתים יוצא לנו לצלם תמונות לא רעות בכלל, בדר"כ של נופים יפים וכאלה, אבל כשמגיעים הביתה ומסתכלים על התמונות, פתאום יש בהם משהו משעמם, חסר חיות, אנמי משהו.. בואו נבדוק אם זה לא הצבע של הרקע עצמו, שלא מדגיש או אומר שום דבר. במידה וכן, מה דעתכם "לשבור" אותו עם נגיעת צבע, זה ידגיש עוד יותר את היופי של הרקע הטבעי בעל הגוון האחיד, ואת מה ש'הדבקנו' עליו..
    c2c6ba67-da83-404d-86ac-601485d1b191-image.png
    אבל זה לחלוטין לא חייב להיות מעשה ידינו להתפאר.. אם נחפש - נמצא זאת בטבע היפה כ"כ שה' ברא -
    4d283349-2eb0-40d0-8429-c29b3cce91d0-image.png
    תגידו, היופי הפלאי הזה, הוא לא וואוו.. ??!!

    11. קידמת הפריים
    d0e54d83-2ba3-456f-990f-f30ed8d8bde5-image.png
    אם אהבתם את התמונה, אז בואו נראה על כמה חוקים "עברנו" איתה.. [ה"י..] קודם כל על 'חוק השלישים', כאן אין בפינות הריבוע המרכזי [4 נקודות ההצטלבות של תשעת הריבועים] שום נושא מרכזי בתמונה, שנית - קו האופק חוצה באמצע, ולסיום - אין שום מוטיב מדליק [קווים מובילים, מסגרת, יחסי גומלין, וכו'].
    אז למה התמונה בכל זאת יפה?!
    שם הקוד הפעם הוא: 'קדמת הפריים' [קדמת מסגרת התמונה]. התמונה כולה משדרת נוף יפה מרוחק, לכשלעצמו לא מיוחד מידי, אבל בשילוב עם הספסל שנמצא ממש קרוב אלינו, וכמו מזמין לשבת עליו.. זה כבר משהו לגמרי אחר.
    הרעיון הוא, שחפץ שנמצא בקדמת התמונה וממחיש את הממדים והפרופורציות האמתיים, נותן תחושת עומק - ממדיות - ומעביר את תחושת הצופה במציאות שם, לתחושת הצופה בתמונה כאן.

    אז הבנתם נכון!!
    מותר [ולפעמים אף רצוי..] לשבור את חוקי הקומפוזיציה עצמם - לצורך קומפוזיציה מיוחדת אחרת, רק שבזהירות.. [שלא יתפוס אתכם פקח, ותגידו לא ידעתי], ושלא תחזרו הביתה עם אוסף תמונות לא מובנות, ותאשימו אותי..

    12. תמונה אחת שווה אלף מילים..
    משפט מוכר, לא?!.. אז זהו! בואו נראה אותכם מיישמים אותו בשלמות. אין כמו תמונה אשר מביעה ומעוררת אצל הצופה בה רגש רב, מכל גווני קשת הרגשות, שמחה ואושר, פחד, לחץ, ועד צער תהומי. תמונות כאלה יתפסו אצל הצופה מקום עמוק בלב, ותהיו בטוחים שאף אחד לא יערער על מעמדכם הגבוה בענף הצילום..
    מדענים באחת מהאוניברסיטאות הגדולות בארה"ב גילו, שקריאת ספר יוצרת רושם עז על הקורא אותו - הרבה יותר מאשר ראיית סרט של אותה עלילה. בסרט - אין כבר מה לדמיין מעבר למה שרואים, משא"כ בספר שאין גבול לדמיון של הדמויות ומה שהעלילה עוברת. ולדמיון עצמו, אין גבולות..
    בכוונה בחרתי שלא להביא כאן אף תמונה לדוגמא מסגנון זה של הבעת רגשות - כדי לתת לדמיון שלכם לעוף למקומות שכל אחד יכול להביא לשם את עצמו, ואת המקסימום הזה תנציחו.

    מילות סיכום..
    אינני רוצה שיישמע ממני, כאילו אין חשיבות כלל ליצירת אפקט הוואוו, באיזה מצלמה צולמה התמונה, או כמה זמן ישב הצלם בהיכון [או במסתרים], והמתין לרגע בו הוא יוכל ללכוד את התמונה הנדירה הזו.. בוודאי! תמונות כאלה, לעתים הן פרי עמל של שעות וימים מורטי עצבים, ניסיונות כושלים ומתסכלים - והרבה הרבה השקעה.
    אך זה לא מתחיל ונגמר בזה, גם לעריכת קומפוזיציה נכונה יש משמעות על בכל מה שקשור להצלחת הצילום שלכם, ולשליחת תמונות המצלמה שלכם לתחרויות צילום בינלאומיות..
    אז קמפזצו לכם בכייף, ובלי סוף - יום יבוא ותבינו שזה מה שעזר לכם "לעשות" את זה..
    בהצלחה!

    [טיפ קטן ממני: תעשו לכם רשימה של כל סוגי הקומפוזיציות, ולמה התחברתם ביותר (אולי אפי' להדפיס את המדריך עצמו), ואת הרשימה תטמנו עמוק בנרתיק המצלמה, ליום בו תצאו לצלם ולהצטלם, ולא יהיה שוב מי שיזכיר לכם - "אז מה הוא כתב שם..?"]

    אם נהניתם, אשמח לשמוע ממכם - וממה נהניתם במיוחד. ואם לא [יכול להיות??..] - גם לזה יש מקום למטה, בהמשך לפוסט זה.

    נתראה בפוסט הבא..



  • מדהים!!
    מחכים לעוד מדריכים!


  • המאגר מומחה P 3

    ממש מפורטים כל כללי הקומפוזיציה בבהירות ובתמצות! (כמה שאפשר...) והכי חשוב - בצורה מעניינת כך שלא מרגישים עומס מידע ונתונים.
    אשמח לקרא עוד פוסטים כאלו!

    כמה שכבר יודעים ועוברים על חומר תמיד טוב לשמוע שוב על מנת לשפר דברים ולפעמים אפילו בשביל להתנגד אליהם ואז נוצר הסגנון האישי האומנותי שאליו צריך לשאוף


  • P 5

    @מירי123 אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    ממש מפורטים כל כללי הקומפוזיציה בבהירות ובתמצות! (כמה שאפשר...) והכי חשוב - בצורה מעניינת כך שלא מרגישים עומס מידע ונתונים.
    אשמח לקרא עוד פוסטים כאלו!

    תודה,
    בעז''ה אשתדל בל''נ ככל שייתן הזמן..

    כמה שכבר יודעים ועוברים על חומר תמיד טוב לשמוע שוב על מנת לשפר דברים ולפעמים אפילו בשביל להתנגד אליהם ואז נוצר הסגנון האישי האומנותי שאליו צריך לשאוף

    אם יש דברים ספציפיים הייתי שמח לשמוע, יש כאן למטה מספיק מקום..


  • P 5

    @aiib אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    מדהים!!
    מחכים לעוד מדריכים!

    תודה,
    אשתדל לפרסם כשיהיה עוד ..


  • P

    @עברי-אנכי המדריך הזה מיוחד במינו ❗
    זה הכל טוב כשאתה נמצא בטיול ויש לך זמן לתפוס פוזה טובה ויצירתית

    אבל האם כל זה מתאים לצילום ארוע ?
    לדוגמא: יש במשפחה וורט, ארוסין, שבע ברכות ואתה לא יכול להחליט לחתן וכלה/מחותנים/אורחים איפה לעמוד ואין לך הרבה אפשרויות יצירתיות לצילום
    איך מצלמים אז שיצאו תמונות טובות ויפות ?


  • המאגר מומחה P 3

    @עברי-אנכי אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @מירי123 אמר כמה שכבר יודעים ועוברים על חומר תמיד טוב לשמוע שוב על מנת לשפר דברים ולפעמים אפילו בשביל להתנגד אליהם ואז נוצר הסגנון האישי האומנותי שאליו צריך לשאוף

    אם יש דברים ספציפיים הייתי שמח לשמוע, יש כאן למטה מספיק מקום..

    לא, ממש אין לי ביקורת על מה שכתבת, אני רק מוסיפה שיותר ממה שחשוב להפנים את הדברים כל אחד צריך למצוא איפה הדברים לא מתאימים לעצמו או לסיטואציה ולהיות פתוחים לצאת מהכללים, התכוונתי להדגיש, לא לגרוע.
    (וגם את זה כבר כתבת בפוסט:)

    אז הבנתם נכון!!
    מותר [ולפעמים אף רצוי..] לשבור את חוקי הקומפוזיציה עצמם - לצורך קומפוזיציה מיוחדת אחרת, רק שבזהירות.. [שלא יתפוס אתכם פקח, ותגידו לא ידעתי], ושלא תחזרו הביתה עם אוסף תמונות לא מובנות, ותאשימו אותי..


  • P 5

    @מעמד
    החכמה לא ''לייצר'' קומפוזיציות, אלא למצוא אותן,
    בהצלחה!


  • המאגר En P S 5

    מאמר מחכים מאד ומעניין, תודה רבה!
    יהיו מדריכים נוספים? אני אשמח.


  • P

    @עברי-אנכי אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @מעמד
    החכמה לא ''לייצר'' קומפוזיציות, אלא למצוא אותן,
    בהצלחה!

    יש רעיונות ?
    או שזה יוסבר במדריך אחר ?😉


  • P 5

    @מעמד אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @עברי-אנכי אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @מעמד
    החכמה לא ''לייצר'' קומפוזיציות, אלא למצוא אותן,
    בהצלחה!

    יש רעיונות ?
    או שזה יוסבר במדריך אחר ?😉

    ראיה צילומית' היא דבר שמגיע עם הזמן, צריך לחשוב מידי פעם איך היינו מעמידים כאן תמונה יפה, ואיך בסיטואציה אחרת.
    המון תירגול וחשיבה בדרכים שכתבתי, ובעז''ה זה בו יבוא.
    מה שאתה יכול כן לעשות - בכל פעם שאתה רואה תמונה מוצלחת, תחשוב מה יש בה שהיא כ''כ מוצלחת בעיניך ?!
    איזה מבין הקומפוזיציה מאפיינת אותה, ואיך תוכל לחקות את המיוחדות שלה, למקומות שאתה תצלם בהם.
    אף צלם לא נולד כזה, המון תירגול והשקעה - וגם אם רואים תמונת טבע מטריפה, מי יודע כמה שעות וימים נאלץ הצלם להמתין לשעת כושר זו.
    בהצלחה!


  • המאגר En מומחה PRO 5

    פשוט אין מילים!!


  • P

    @עברי-אנכי אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    איזה מבין הקומפוזיציה מאפיינת אותה, ואיך תוכל לחקות את המיוחדות שלה, למקומות שאתה תצלם בהם.

    כן
    אבל בצילום ביתי אין נראה לי אפילו קופוזיציה אחת !
    אני מדבר על ארוע ביתי


  • מנהל מקצועות E P E p P P

    @מעמד אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    אבל בצילום ביתי אין נראה לי אפילו קופוזיציה אחת !

    אין דבר כזה שאין קומפוזיציה...


  • P

    @GolanArt מה למשל ?
    אני מנסה לחשוב על ארוע שהשתתפתי בו בבית פרטי ולא מוצא כלום


  • מנהל מקצועות E P E p P P

    @מעמד אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @GolanArt מה למשל ?
    אני מנסה לחשוב על ארוע שהשתתפתי בו בבית פרטי ולא מוצא כלום

    לשים דמות שמסתכלת שמאלה בצד ימין של הפריים זו כבר קומפוזיציה...


  • P 5

    @מעמד
    יחסי גומלין - חברים מתחבקים חזק האירוסין..
    חוק השלושים - מה שאמר @GolanArt
    קדמת פריים - ליד שולחן זרים, כשהזוג מאחוריו
    תמונת רגש... שומר לך ת'רעיון..


  • P

    @GolanArt אבל כמה מצבים יש כאלו ?
    למשל מגיע מישהו מושיט יד למזל טוב לחתן השמחה, איזה קומפוזיציה אפשר לעשות ?
    לשים אותם בצד ?
    ואם יש רב שדורש/קורא את שטר התנאים ? מה אז ?


  • P 5

    @מעמד אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    @GolanArt אבל כמה מצבים יש כאלו ?
    למשל מגיע מישהו מושיט יד למזל טוב לחתן השמחה, איזה קומפוזיציה אפשר לעשות ?

    רגש.. קדמת פריים.. יחסי גומלין..

    ואם יש רב שדורש/קורא את שטר התנאים ? מה אז ?

    הייתי מנקה הכל חוץ ממנו ע''י טשטוש אחורי.


  • P

    @עברי-אנכי אמר ביו"ר הקומפוזיציה - הדרכים להגיע לאפקט הוואוו בתמונה הבאה שלכם..:

    הייתי מנקה הכל חוץ ממנו ע''י טשטוש אחורי.

    במרחק קטן כמו שיש בבית בדרך כלל, ניתן לעשות טשטוש אחורי ?
    איך ? ע"י פתיחת הצמצם למקסימום ?
    יכול להיות שכשהמרחק בין הרב למה שמאחוריו הוא קטן גם אז יהיה טשטוש ?


התחבר כדי לפרסם תגובה
 

6
מחובר

1.3k
משתמשים

2.7k
נושאים

21.3k
פוסטים